Restaurering av Fordson Wot 2H

I bladet "Mud & Snow" nr. 4 2010, fortalte redaktøren om kjøretøy som burde tas vare på. Deriblant en Fordson Wot 2H. Vi i Rogaland Krigshistoriske Museum tok denne utfordringen og ved hjelp av flere HMKere (Historiske Militære Kjøretøyers forening) i Trøndelag fikk vi Fordsonen fraktet ned til Sola. Synet som møtte oss på kaien når vi hentet denne ga ikke rom for optimisme m.t.p. restaurering - her var det masse rust.

p9252734kopi

 

 

 

 

 

 

 

 


Foto fra Bergingen.

 

Vi fikk bilen inn på verkstedet til Andreas og begynte å rive vekk det som var helt ødelagt og demontere det som gikk an å ta ifra hverandre. Her var det mye rust å fjerne.

img1431p 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Kjøretøyet hadde stått delvis nedi leira og delvis under vann. Dette bar felgene preg av.

 

Etter at restene av fronten og førerhuset var blitt fjernet måtte noe gjøres med akslene. Alle fire hjul sto fast! Vi måtte bruke en kraftig muttertrekker for å få av felgene.
Dette kjøretøyet har mekaniske bremser med masse bevegelige duppeditter - alle disse var rustet fast, men ikke verre enn at sveiseflammen gjorde susen. Så kom vi til bremsetromlene. Det eneste som hjalp her var rå makt:

img1468fnimg1481t

 

 

 

 

 

 

 

 


Alt måtte gi seg til slutt og Andreas fikk alt til å bevege seg!

 

img1648himg1705hh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En takk går også til plogfabrikken på Kverneland som sandblåste felgene for oss med god hjelp fra Finn Rune Lenes.

img1571w

 

 

 

 

 

 

 

 


Her står Andreas og funderer over hvordan førerkabinen skal restaureres. Den har en ramme av vinkeljern i bunnen og trevegger med blekk utenpå til sider og dører. Dørene mangler i sin helhet så her blir det mye fundering.

 img1573ch

 

 

 

 

 

 

 


Her er Andreas ferdig med rammen til førerhuset.

 

img1582himg1583dn

 

 

 

 

 

 

 

Her er noen rustbilder før den forsvinner helt.

 

img1878s

 

 

 

 

 

 

 



 Her er rammen ferdig sandblåst og arbeidet med å montere alle delene kan begynne. Bremsesko og nav først!

 

img1586jimg1869s

 

 

 

 

 

 

Nav og bremsesko, før og etter.

 

img1732n

 

 

 

 

 

 

 

 


Nå står 5 hjul klar til bruk med nye slanger! 4 av disse er gamle Dodge dekk som lå på lager hos oss og det siste er et av dekkene som sto på Fordsonen. Dette blir reservehjul.

 

img1950r

 

 

 

 

 

 

 

 


Reservehjulet har disse merkingene inngravert. Vi er interessert i opplysninger om hva de betyr.

 

img1714hd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette er 21-bolter Ford flatåtter-motoren som underlig nok enda sto i bilen. Dette er en motortype som passer i mange kjøretøy. Denne skal nå til sandblåsing for å gjøres utvendig presentabel. Restaurering til bruksstand får vi komme tilbake til siden.

 

img1871j

 

 

 

 

 

 

 

 


Motoren ferdig sandblåst og grunnet.

 

img1935tt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har nå fått girkassen til å fungere igjen. Denne har vært full av vann en gang i tiden. Heldigvis så har dekselet på SAE-flensen fungert som frostplugg.

 

img1916w

 

 

 

 

 

 

 

 


Rammen ferdig lakkert.

 

img1932as

 

 

 

 

 

 

 

 


Det ser greiere ut med hjulene påmontert.

 

img1940nkimg1943s

 

 

 

 

 

 

 

Etterhvert har motor og girkasse fått en fin blå-grå farge slik som Fordmotorer skal ha og blitt montert tilbake i bilen. Så starter arbeidet med torpedoveggen og de delene som hører til denne. Her var det også betydelig med rust i nedre kant.

 

img1945qimg1948i

 

 

 

 

 

 

 

Her er noen bilder av den spesielle mellomakselen.

 

img2047xnimg2020v

 

 

 

 

 

 

 

I den siste tiden har vi produsert deler som manglet helt eller delvis på dette objektet. Vindusrammer og nytt panser er laget. Panseret ble laget ved hjelp av en papplate som mal.

 

img2110cd

 

 

 

 

 

 

 

 


Ferdig lakkert og montert.

 

img2153kd

 

 

 

 

 

 

 

 


Arbeidet på radiohytta er kommet godt i gang.

 

img2181o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lørdag 2 April feiret Andreas sin 80-års dag på Rogaland Bilmuseum (www.gammelbilen.no). Denne dagen ble alt arbeid byttet ut med kake og kaffe.

 

img2191s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men Andreas har stått på og nå er skallet til radiohytta klart.

 

img2192ge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radiohytta til Forden skal kles med duk på taket. Denne duken vil bli malt med ekte webbmaling fra 50-tallet, vi var heldige og fikk tak i et parti før det var for sent.

 

img2194b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Framdørene var det bare 2,5 hengsle igjenn av. Vi har nå ved hjelp av vår dyktige smed fått ordnet hengsler slik at dørene nå kan lages.

 

img3678cs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilen står nå midlertidig utstillt på Rogaland Bilmuseum, her koser den seg med en Monark foran seg og en Benz branbil på siden.